info@judaica-zwolle.nl
Stichting Judaica Zwolle
Docenten

Afscheid van Willem Zuidema als docent van het eerste uur - Redactie Judaica-Bulletin - 1997

Tijdens de viering van het tweede lustrum van het Vrij Leerhuis voor Talmoed en Tora in de synagoge van Zwolle hebben we afscheid genomen van Dr. W.H. (Willem) Zuidema die als docent van het eerste uur het Zwolse leerhuis na tien jaar verliet. Met name zijn bijdrage aan de lange Vrij Leerhuiscursussen zou Zuidema met ingang van het nieuwe seizoen 1997-1998 beëindigen. Alleen korte cursussen bleef hij nog verzorgen.

"In het Vrije Leerhuis zullen we je missen," aldus Peter van 't Riet, voorzitter van de Stichting Judaica Zwolle die het Vrije Leerhuis organiseert. "Jouw wens respecteren we en vandaag kijken we terug op tien vruchtbare jaren die we samen met jou hebben beleefd. We hoorden daarnet al je woorden van tien jaar geleden, die een sleutelrol hebben gespeeld bij de oprichting van het Vrije Leerhuis  in Zwolle.  Je begon met een cursus `Inleiding in het Jodendom'. In het tweede jaar was het `Op zoek naar Tora'. In het derde jaar `Isaäk wordt weer geofferd'. In het vierde jaar `Soloveitchik'. In het vijfde jaar het boek van David Flusser `Tussen oorsprong en schisma'. En toen was er ons eerste lustrum, waar je de joodse invloed op de christelijke liturgie behandelde. En het ging verder. In het zesde jaar `De noachidische geboden'. In het zevende jaar `Het Achttiengebed'. In het achtste jaar `Twaalf Talmoedlessen'. In het negende jaar `Levinas'. In het tiende jaar `De gein van het leren'. En nu vieren we ons tweede lustrum met je."

Vervolgens paste Peter van 't Riet de uitspraak `Maak veel leerlingen' uit het Talmoed-traktaat Pirké Avot op Zuidema toe: "Veel leerlingen maken, dat heb jij in Zwolle en in vele andere plaatsen gedaan. Daar zijn wij jou dankbaar voor. En die dank willen wij jou laten proeven, kosjer en wel. Geniet ervan zoals wij van jou hebben genoten." Waarna hij het afscheid bezegelde door Willem Zuidema twee flessen kosjere wijn te overhandigen.